fredag 27 maj 2011

Pyssel nr 1


Just nu väller dom över i mitt hem! I varje rum står en bukett med syrener från min trädgård. Jag fick en idé inne hos L., men kläckte en annan till att börja med. Googlade runt lite och sedan satte "produktionen" igång. Syrensocker. Det ska tydligen vara gott i teet eller att använda till bakning. Jag har gjort massor, för hur gulligt blir det inte att ge bort till en värdinna en trist vinterdag? En egen tillverkad burk Syrensocker. Jag skulle bli glad! Super enkelt att göra dessutom.

1. Plocka syren
2. Plocka av blommorna, lägg på hushållspapper så småkryp hinner ge sig av
3. Varva blommorna med sockret i en söt burk. Skaka runt burken i ett par dagar. Klart!





Kan bara tänka mej vad gott teet ska smaka en vinterdag i december efter ett par mil i skidspåret. Bara tanken på det får mej att längta pytte till vinter och kallt. Fast bara lite!


Nu ska jag äntligen få helg och sovmorgon! Underbart.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för en jättefin Mors-dagspresent.Jag rör om syrensockret en gång om dagen.
Mamma