lördag 11 december 2010

Saffranskladdkaka

Den blev verkligen super god! Tack M för receptet. Här får ni andra det:

Saffaranskladdkaka

2½ dl socker
1dl riven mandelsmassa
2dl mjöl
3st ägg
5msk vaniljsocker
1/4tsk salt
125g smör
100g vit choklad
1 påse saffran

1. Smält smöret, smält sedan chokladen i smöret och sist i med saffran.
2. Blanda ihop alla torra ingredienser och den rivna mandelmassan.
3. Blanda ihop det torra med chokladsmöret.
4. Rör sist i äggen.
Häll i smörad och bröad from. Grädda 180 grader i varm luftsugn i ca 20min eller tills den fått fin färg. Sikta över florsocker och servera med grädde. KLART!

Jag hittade söta marsipan figurer på bageriet att dekorera med. Jag lovar, den var super enkel och super god!

5 kommentarer:

Mallan sa...

Men åh så gott! Låter som en kaka i min smak! Den måste provas!
Ps. Kul att du stavade florsocker - fluorsocker...eller finns det kanske sånt också ;)det passar ju, hur som helst, eftersom du jobbar med tänder! Kram!

Villa Björkebo sa...

Man är ju verkligen helt insnöad! Nu är stavningen rätt. :-D

Anonym sa...

Ja visst är den god! Om man inte har varmluftsugn är det 200c i ca 30-35min :)
kram Madde

indra sa...

OJ VAD SMARRIGT! Måste jag testa i helgen...

vita hjärtan på tråd sa...

Gjorde denna på julafton och alla tyckte den var supergod! Tack för tipset!! Den kommer det att bakas mera av!

Önskar er ett gott nytt år!

Kram Linda