torsdag 22 december 2011

Lucka nr 22 Operation Smile


Operation Smile. Var det någon mer än jag som tittade på dokumentären TV 4 sände för ett tag sedan? Vet inte om det är mitt tandintresse som gjorde att jag kände extra för detta när jag såg och fick höra om det. Att barn med medfödda ansiktsdefekter som käk-läpp- gom spalt tvingas leva undangömda. Familjer skäms över sina barn och vissa blir till och med utstötta av sin egen familj på grund av skam. Operation Smile finns i drygt 60 länder med 5000 frivilliga volontärer som jobbar helt gratis för att kunna erbjuda en operation till ett barn. En operation som kan förändra ett barns framtid för alltid. Varje år opererats ca 15 000 barn, en operation som tar mindre än en timme och kostar ca 2400 kr.

100 kronor räcker till smärtlindring för sex barn under en operation. 200 kr/månad i tolv månader räcker till en operation för ett barn. Jag har givetvis skänkt en slant. Gör det du med vetja!

1 kommentar:

Mia sa...

Din blogg är så fin att följa, saknar dom dagarna du inte skrivit ngt, Skänker oxå en slant till dessa barn som behöver sina operationer, har själv en pojk som är född 1990 med läpp-käk och gomspalt och tack och lov för att det går att göra ngt, Han har föresten gått hos Torbjörn Linde, kanske du vet vem han är / Godjul !